Емоційний інтелект бізнес-аналітика: Важливість контролю емоцій у робочих розмовах

07 липня 2023

В арсеналі Business Analytic (BA) присутні різні інструменти й методи, завдяки яким він взаємодіє з командою і замовником, описує завдання і вимоги до проєкту, складає документацію та здійснює безліч необхідних для успішної роботи дій.

Але для того, щоб стати чудовим фахівцем у цій сфері, недостатньо просто вміти викладати свої думки. Необхідно опанувати навички ефективної комунікації: спрямовувати бесіду в потрібне русло; доносити до співрозмовника свої ідеї та обирати для цього слушну мить; чути опонента і знижувати «градус» бесіди, коли це необхідно.

Зменшення емоційної напруги під час розмови — одне з найважливіших умінь ВА. Доводи й аргументи не приносять користі, коли співрозмовник перебуває в стані гніву, образи, роздратування чи стресу. У такій ситуації він просто не почує вас.

Як повернути контроль над ситуацією?

Якщо ситуація загострюється і дискусію треба повернути в конструктивне русло, бізнес-аналітики зі стажем рекомендують скористатися такими методами:

  • Надайте опоненту можливість виговоритися. Щойно людина висловить усе, що хотіла, вона буде готова почути вас.

  • Дайте зрозуміти, що усвідомлюєте важливість проблеми й готові обговорювати її вирішення. Підкреслюйте спільність із партнером і проявляйте щире зацікавлення справою.

  • Під час бесіди намагайтеся частіше вимовляти ім’я співрозмовника. Головне — не перестаратися.

  • Пропонуйте конкретний вихід із ситуації, що склалася. Запитуйте, який варіант співрозмовник вважає прийнятним, якщо він категорично відмовляється розглядати ваше пропонування. У такому разі опонент буде змушений контролювати емоції, щоб зібратися з думками й донести свої ідеї до аудиторії.

  • Погоджуйтеся з правотою людини і визнавайте провину, якщо це дійсно так. Ситуація навряд чи стане виграшною, але приводів для зайвої емоційності та звинувачень на вашу адресу стане менше

  • Не відповідайте співрозмовнику взаємною агресією.

  • Підкреслюйте значущість партнера та його думки. Робіть акцент на тому, що ваші подальші взаємини дуже важливі.

  • Не забувайте про невербальну комунікацію — спокійний, упевнений темп мовлення, збереження оптимальної дистанції, встановлення та підтримання зорового контакту.

  • Використовуйте абстрактні запитання для відходу від теми: «До речі, а що ви думаєте про…?», «Чи могли б пояснити докладніше, як це працює?» тощо. Такі запитання застають співрозмовника зненацька, відволікають від «гострого» моменту й потребують часу на роздуми та формулювання відповіді.

  • Не забувайте про гумор (вчасний і доречний). Він часто допомагає розрядити напругу і сприяє встановленню ближчого контакту між людьми.

Багато із цих технік — універсальні. Їх можна використовувати під час переговорів, повсякденної чи професійної комунікації, а також для зняття напруження не тільки в галузі бізнес-аналізу, а й у будь-якій іншій сфері життя.

Наостанок зазначу, що уміння успішно справлятися з емоціями — чужими і своїми — стане вам у пригоді й дасть змогу почуватися впевнено в різних ситуаціях.