В арсеналі Business Analytic (BA) присутні різні інструменти й методи, завдяки яким він взаємодіє з командою і замовником, описує завдання і вимоги до проєкту, складає документацію та здійснює безліч необхідних для успішної роботи дій.
Але для того, щоб стати чудовим фахівцем у цій сфері, недостатньо просто вміти викладати свої думки. Необхідно опанувати навички ефективної комунікації: спрямовувати бесіду в потрібне русло; доносити до співрозмовника свої ідеї та обирати для цього слушну мить; чути опонента і знижувати «градус» бесіди, коли це необхідно.
Зменшення емоційної напруги під час розмови — одне з найважливіших умінь ВА. Доводи й аргументи не приносять користі, коли співрозмовник перебуває в стані гніву, образи, роздратування чи стресу. У такій ситуації він просто не почує вас.
Якщо ситуація загострюється і дискусію треба повернути в конструктивне русло, бізнес-аналітики зі стажем рекомендують скористатися такими методами:
Надайте опоненту можливість виговоритися. Щойно людина висловить усе, що хотіла, вона буде готова почути вас.
Дайте зрозуміти, що усвідомлюєте важливість проблеми й готові обговорювати її вирішення. Підкреслюйте спільність із партнером і проявляйте щире зацікавлення справою.
Під час бесіди намагайтеся частіше вимовляти ім’я співрозмовника. Головне — не перестаратися.
Пропонуйте конкретний вихід із ситуації, що склалася. Запитуйте, який варіант співрозмовник вважає прийнятним, якщо він категорично відмовляється розглядати ваше пропонування. У такому разі опонент буде змушений контролювати емоції, щоб зібратися з думками й донести свої ідеї до аудиторії.
Погоджуйтеся з правотою людини і визнавайте провину, якщо це дійсно так. Ситуація навряд чи стане виграшною, але приводів для зайвої емоційності та звинувачень на вашу адресу стане менше
Не відповідайте співрозмовнику взаємною агресією.
Підкреслюйте значущість партнера та його думки. Робіть акцент на тому, що ваші подальші взаємини дуже важливі.
Не забувайте про невербальну комунікацію — спокійний, упевнений темп мовлення, збереження оптимальної дистанції, встановлення та підтримання зорового контакту.
Використовуйте абстрактні запитання для відходу від теми: «До речі, а що ви думаєте про…?», «Чи могли б пояснити докладніше, як це працює?» тощо. Такі запитання застають співрозмовника зненацька, відволікають від «гострого» моменту й потребують часу на роздуми та формулювання відповіді.
Не забувайте про гумор (вчасний і доречний). Він часто допомагає розрядити напругу і сприяє встановленню ближчого контакту між людьми.
Багато із цих технік — універсальні. Їх можна використовувати під час переговорів, повсякденної чи професійної комунікації, а також для зняття напруження не тільки в галузі бізнес-аналізу, а й у будь-якій іншій сфері життя.
Наостанок зазначу, що уміння успішно справлятися з емоціями — чужими і своїми — стане вам у пригоді й дасть змогу почуватися впевнено в різних ситуаціях.