У взаємодії з компаніями я часто спостерігаю відсутність чіткого, прозорого інструменту, здатного повністю інтегрувати цінності на всіх рівнях.
Корпоративні цінності – це фундаментальний компонент корпоративної культури та подальшої мотивації досягати цілей компанії. Це добре, коли вони існують, але недостатньо просто скласти їх і з гордістю виставити на стіні. Важливо допомогти всім співробітникам глибоко зрозуміти їх, щоб вони могли прийняти та діяти на основі цих цінностей.
Як це досягти?
Насамперед цінності повинні існувати. Коли вони є, керівники компанії можуть покладатися на ці цінності, розуміючи їхнє глибоке значення. Вони можуть органічно включати їх у свою комунікацію як з працівниками компанії, так і з клієнтами.
Щобільше, важливо, щоб співробітники чітко розуміли, що кожна з цих цінностей дійсно означає.
Як саме можна вкорінити ці цінності на рівні співробітників? Особливо мене надихнули ідеї Юргена Аппело. Пропоную кроки, щоб співробітники справді жили корпоративними цінностями та використовували їх як основу у своїй щоденній роботі.
Вправа ділиться на дві частини:
Я рекомендую звернутися до «Великого списку цінностей», запропонованого Юргеном Аппело у його книзі "Management 3.0". Цей список є чудовим відправним пунктом, що допоможе уникнути стану, коли не знаєш, з чого почати.
Як вибрати найбільш доречні цінності для конкретної компанії? Якщо компанія невелика, корисно залучити всіх співробітників на цьому етапі (підхід «знизу вгору»):
Якщо розмір компанії надто великий, щоб залучити кожного співробітника, цю вправу можна виконати з командою керівників (підхід «зверху вниз»).
Заохочуйте співробітників висловити, що для них означає кожна з цінностей і як саме вона повинна ділитися з іншими членами команди.
Зібрана інформація аналізується та зводиться у виразний збірник корпоративних правил. Ці правила уточнюють зміст кожної цінності та її значущість.
Наприклад, це може виглядати так: «Компанія надає особливого значення якості своєї продукції. Вимоги до якості впроваджуються ще на етапі проєктування продукту. У компанії існують перевірки, системи внутрішнього, зовнішнього та перехресного контролю якості тощо».
Коли цінності вже існують в компанії, вправу «розуміння» можна провести на рівні команди або відділу. Ваша команда може стати прикладом усвідомленості та проактивності і розпочати великі зміни на корпоративному рівні.
Потім менеджери контролюють дотримання цінностей компанії в процесі роботи. Це дозволяє «пронизати» цінності через усі етапи й донести їх до рівня щоденної роботи кожного співробітника.
Менеджер стає прикладом роботи на основі цінностей!
Сучасне бізнес-середовище надзвичайно динамічне. У світі BANI я рекомендую проводити стратегічні сесії кожні шість місяців. Нова стратегія, прийнята під час сесії, може вимагати перегляду, модифікації або доповнення нових цінностей.
Цінності можна виробляти як самостійно, так і за допомогою консультанта, який надає послуги, пов'язані з:
Моя команда допомагає розробити детальний план стратегічної сесії, яку компанія зможе виконати самостійно або супроводжує компанію на всьому шляху – від початку до кінцевого результату.
Крім того, ми допомагаємо компаніям оцінювати результати роботи та їх відповідність прийнятим цінностям. Важливо зрозуміти, як конкретна цінність застосовується, поділяється та на неї покладаються співробітники у своїй щоденній роботі.
Ми також надаємо підтримку в відстеженні й аналізі процесів, що ведуть від бізнес-стратегії до результатів через цінності, і визначенні областей для потенційного покращення. Зазвичай це надає інформацію про те, які конкретні процеси потребують коригування, щоб досягти бажаних KPI. Адже досягнення відібраних показників не відбувається випадково, тому важливо зрозуміти, що саме потрібно додати в роботу – активність, експертизу чи щось інше.