IT-фахівці та особистий бренд: навіщо це потрібно?
Нещодавно обговорювали з командою тему особистого бренду й мені поставили цікаве запитання: «Навіщо мені (запитувачу), звичайному аналітику або найнятому керівнику проєктів, особистий бренд. Що він дасть? Більше грошей? Цікавіші проєкти? Розширить коло спілкування?». Коротка відповідь — так, усе це й набагато більше.
Й ось ще запитання, з яким до мене приходять: «Як деякі люди дістають найкращі пропозиції щодо роботи (хоча вони їх не шукають), а я розіслав уже десяток резюме й мені ніхто навіть не передзвонює?». Знайдімо відповідь разом.
Для когось особистий бренд — спосіб досягти своїх професійних цілей: просунутися кар’єрними сходами, знайти співробітників у команду, залучити клієнтів або інвесторів. Для інших — можливість здобути визнання, певний спосіб самовираження.
Конкуренція на ринку праці в ІТ-галузі, як і раніше, висока. І хоча попит продовжує зростати, багато хороших позицій закривають ще до того, як справа доходить до публікації вакансії. А іноді позиції спеціально відкривають під конкретного фахівця. Подібне відбувається, бо про цих людей знають і говорять, їх рекомендують.
Коротко про основні поняття
Бренд — слово, яке пов’язується у свідомості представників якоїсь групи з певним товаром або послугою.
Наприклад, FAGMA (Facebook, Amazon, Google, Microsoft, Apple) — ті самі 5 корпорацій, що запустили світову цифрову трансформацію. Кожна з них — бренд. Вони разом бренд. Але тільки лише в очах в певної, нехай і дуже великої, групи.
Nutella, BMW, Victoria's Secret — усі ці слова теж говорять про щось певним групам людей.
А ви знали, що слово «бренд», яке прийшло до нас з англійської мови, походить від давньоскандинавського дієслова «випалювати» — адже саме випалюванням мітили свійську худобу, показуючи, кому вона належить.
Звісно, із часом брендинг трансформувався: спочатку ремісники почали позначати свої роботи, а потім це перетворилося на перегони виробників, коли кожен намагався довести, що товар його бренду кращий від інших, а «випалена» назва говорить сама за себе.
А ваше ім’я каже про щось? Гадаю, що так, але, знову ж таки, у певній групі людей. Але наскільки вона велика?
Якщо почнемо говорити про персональний бренд, можна дати такі визначення:
Тоді професійний особистий бренд можна описати як ціннісне пропонування, яке можете сміливо і впевнено порадити ринку. Адже наявність Youtube-каналу, Instagram з двохсоттисячною армією прихильників, 5000 підписників на Facebook ще не говорять про наявність професійного особистого бренду.
Як каже мій колега, автор книги «Переговори з дельфінами», Максим Роменський: «Завдання в особистого бренду різні».
Є люди, яким він потрібен для створення фанклубу. Такі особистостості живляться увагою. Є люди, яким потрібен бренд, щоб трансформувати його в гроші/владу/вплив/можливості просування проєктів.
Важливо розуміти, що ваша посада не змусить людей згадати про вас у момент відкриття цікавої вакансії. Якщо ви хочете виділитися, потрібно поділитися тим, що робить вас незабутнім — «випалює» у пам’яті інших. Ці відмінні чинники можуть включати ваші навички, освіту та цікаві компанії, у яких працювали. Вони також можуть бути пов’язані з особистим життям, хобі, захопленнями, благодійною діяльністю.
Спробуйте відповісти на запитання про свої сильні сторони
І ні, це не заїжджений пункт на співбесідах. Це те, що потрібно справді добре розуміти про себе.
І так, крок за кроком, ставлячи собі ці запитання, проводячи as is → to be аналізування, приходимо до того унікального образу себе, який і буде нашим особистим професійним брендом. Він зробить нас більш впізнаваними, успішними та щасливими.
Водночас потрібно пам’ятати, що особистий бренд — постійна робота над собою. Це глибинне розуміння, хто ви є сьогодні і як повноцінно розкрити свій потенціал для себе завтрашнього. Ви змінюєтеся, і світ навколо вас теж — тому має трансформуватися і ваше «пропонування».
Вихід на новий рівень ви здобуваєте вже в процесі роботи. Саме бажання його вибудувати і відповідні кроки дадуть відчутний і несподіваний результат. А далі репутація працюватиме на вас.
Приклад ситуацій, коли мені допоміг особистий бренд
Ситуація 1
Кілька років тому я запровадила ІТ-конференцію в Дніпрі — RUN IT. Перша конференція зібрала 450+ учасників. Водночас бюджет на рекламу був нульовий. Ситуацію врятували сильна репутація, широкий нетворкінг, особистий бренд, а також підтримка співзасновника й ІТ-ком’юніті.
Ситуація 2
Деякий проміжок часу я працювала в одній компанії на ролі Delivery Manager. Моє завдання полягало в запуску проєкту для нового клієнта — швейцарського банку. Для цього потребувалася команда з 50 осіб, яких треба було знайти за короткий термін.
Для невеликого ринку Дніпра це досить непросте завдання. Однак, маючи непогану репутацію на ринку, нам вдалося закрити всі вакансії в зазначений термін. Приблизно 30 % команди прийшли з моєї особистої мережі контактів.
Упевненість у собі, усвідомленість, відкритість до світу і спокійне ставлення до негативних подій, адаптивність і розуміння, що я зможу. Ми можемо й мусимо знати свої сильні сторони, а також вміти на них спиратися.