Data Analyst та Business Analyst — чим відрізняються схожі професії
Data Analyst: суть професії та базові вимоги
Аналітик даних — спеціаліст, який розв’язує бізнес-задачі через аналізування даних. Його робочий час базується на вирішенні завдань — від пошуку даних за допомогою мови запитів до проєктування сховища даних.
Основні обов'язки дата-аналітика:
- створення гіпотез щодо поліпшення продукту;
- А/В тестування;
- аналізування ефективності;
- підготовка звітів;
- визначення сильних/слабких сторін бізнесу.
Результат роботи дата-аналітика — нова інформація, якою користуються маркетологи, СЕО або інші фахівці підприємства.
Hard skills, якими варто володіти аналітику даних:
- Математичні здібності. Аналітик має вміти проводити статистичний аналіз даних і оперувати ними, працювати з математичними моделями. Як наслідок, швидка робота з цифрами, мінімізація помилок та прийняття оперативних рішень.
- Володіння мовою запитів. Потрібно вміти працювати з SQL, щоб робити запити та отримувати інформацію з баз даних.
- Знання Excel. Робота з цим інструментом пришвидшить оброблення фінансових звітів, статистичного аналізу, результатів досліджень, розрахунків, управління логістикою тощо.
- Володіння інструментами візуалізації. Результати праці найкраще показувати в доступному і зрозумілому форматі — презентації. Цього легко досягти, знаючи інструменти візуалізації Tableau чи Power BI.
- Робота з Python або R. Знання цих мов програмування дасть змогу автоматизувати шаблонні завдання.
- Англійська мова. Володіючи іноземною, спеціаліст зможе комунікувати з міжнародними колегами чи клієнтами, вивчати літературу, використовувати робочі програми.
Soft skills, які треба мати аналітику даних
- Критичне мислення. Це насамперед про аналізування інформації та здатність піддавати сумніву все, аби перевіряти достовірність даних.
- Ініціативність та проактивність. Ефективний спеціаліст знає потреби компанії і шукає шляхи їхнього вирішення без вказівок керівника, бо розуміє технічні можливості дата-аналітики.
- Тайм-менеджмент. Управління часом — організація роботи, через що продуктивність зростає, а ризик відступити від дедлайну мінімізується. Google Calendar, Trello й Todoist — інструменти, що полегшать планування.
- Терпіння. Вирішити завдання з першого разу буває важко, втім витримка дає змогу завершити справу і не здаватися.
- Прагнення до розвитку. Світ мінливий, тому стежити за трендами, вдосконалювати свої навички та інструментарій — ще один must have для аналітика даних.
- Уміння працювати в команді. Беручи до уваги досвід колег, ви можете оволодіти новими підходами до розв’язання пробем. А ще розвинути лідерські якості, створити дружні взаємини з членами команди, які знадобляться в майбутньому. Загалом уміння працювати в команді — це про ненасильствену комунікацію, уважність до колег, здорові та конструктивні дискусії.
- Здатність ухвалювати рішення. Брати на себе відповідальність — ризик, проте таким способом ви завжди розвиваєтеся та ростете як фахівець.
Між світом технологій та підприємництвом: кваліфікація бізнес-аналітика. Необхідні навички для роботи
Комунікатор між бізнесом та технологіями — бізнес-аналітик. Спеціаліст, що досліджує проблему замовника, шукає рішення та оформлює його так, щоб в подальшому на нього орієнтувалися розробники нового продукту.
Напрями роботи бізнес-аналітика:
- Управління вимогами — спеціаліст аналізує потреби і наміри замовника.
- Стратегічне аналізування передбачає розроблення стратегії діяльності бізнесу.
- Проєктування рішень — підготовка документів та інколи створення макетів, детальна візуалізація майбутнього проєкту.
- Управління продуктом — співпраця з дизайнерами, стейкхолдерами, фінансовими аналітиками, менеджерами, клієнтами, керівниками бізнесу.
Hard skills, які потрібні бізнес-аналітику:
- Розуміння бізнес-процесів. Це дасть змогу виконувати роботу без сторонньої допомоги та оперативно входити в нову посаду.
- Досвід роботи з мовою запитів — SQL. Спеціаліст зможе шукати окремі елементи баз даних, тобто виокремити мінімальну частину інформації серед її великої кількості. SQL потрібна скрізь — від веброзроблення до маркетингу.
- Володіння англійською. Так ви зможете читати технічну документацію, спілкуватися з клієнтами, шукати рішення в мережі чи отримати роботу в міжнародній компанії.
- Знання математики, статистики. Завдяки ним спеціаліст зможе кількісно проаналізувати ситуацію, порівняти її з іншими, прийняти рішення, провести наукові дослідження.
- Володіння мовою Python чи R. Створити вебсайт чи застосунок, проаналізувати дані або ж протестувати ПЗ — це та багато іншого можна зробити, знаючи зазначені мови програмування.
Soft skills для бізнес-аналітика:
-
- Комунікабельність. У роботі ця риса допомагає досягати поставлених цілей шляхом налагодження потрібних контактів та презентації себе.
- Робота в команді. У колективі, який знайшов спільну мову й дотримується ненасильницької комунікації, вища продуктивність і нижчий рівень стресу.
- Пунктуальність і дотримання дедлайнів. Такі люди справляють гарне враження і їм більше довіряють.
- Готовність приймати рішення. Це означає, що спеціаліст може брати відповідальність на себе,не боїться помилятися і розвиватися.
- Зацікавлений у додатковій освіті. Фахівець, який постійно отримує нові знання та навички, має більше шансів отримати посаду у великій компанії і відповідно вищий чек за свої послуги.
Дата-аналітик vs бізнес-аналітик: у чому ж різниця
Відмінність полягає у фокусі роботи. Дата-аналітики зосереджені на збиранні та аналізуванні даних для бізнесу; бізнес-аналітики використовують дані задля допомоги організаціям у прийманні більш ефективних бізнес-рішень. Для Business Analyst не так важливо достеменно володіти технічною стороною процесу, натомість для Data Analyst це буде основною відповідальністю.
Більш детальне порівняння дивіться у таблиці.
Характеристика
|
Data Analyst
|
Business Analyst
|
Фокус роботи
|
Аналiзування даних
|
Аналізування бізнес-процесів
|
Збирання та оброблення даних
|
Так
|
Непостійно
|
Розроблення стратегії
|
Ні
|
Так
|
Створення звітів та дашбордів
|
Так
|
Так
|
Розуміння потреб бізнесу
|
Важливо, але не головне
|
Основна потреба
|
Знання SQL
|
Важливо
|
Корисно
|
Знання мови програмування
|
Корисно
|
Необов'язково
|
Таблиця 1. Порівняльна характеристика бізнес-аналітика та аналітика даних
Кар’єрний розвиток аналітиків
До аналітика можна дорости — пройти вертикальний шлях розвитку: з початку до верхівки, з новачка до професіонала. А можна прийти з суміжних професій, подолавши горизонтальний шлях. Гарні аналітики — колишні менеджери, економісти, технічні письменники чи відділ підтримки. Не так важливо, де ви знаходитеся, як те, куди хочете прийти. Нижче у таблиці наведені можливі напрями кар'єрного зростання аналітика.
Кар’єрний шлях
|
Data Analyst
|
Business Analyst
|
Вертикальний шлях
|
Від Junior до Analytics Team Lead, Senior, Head of Analytics або CAO (Chief Analytics Officer).
|
З молодшого бізнес-аналітика до бізнес-консультанта.
|
Горизонтальний шлях
|
Перехід аналітика в інші сфери: можна стати продакт-менеджером, керівником власних стартапів.
|
Бізнес-аналітиком може стати: спеціаліст з продажу, акаунт-менеджер, тестувальник, дизайнер.
Бізнес-аналітик може перейти в системний аналіз, вирости до IT-архітектора.
|
Скільки заробляють аналітики?
За даними порталу work.ua, середня заробітна плата у аналітиків орієнтовно 30 тис. гривень. Серед тих, хто пропонує вакансії цим фахівцям — IT-компанії, великі торговельні та логістичні компанії, неурядові та міжнародні організації.
Аналітики даних та бізнес-аналітики хоч і професії одного напряму, проте відрізняються предметом діяльності. В їхньому арсеналі численна кількість даних, яка в умілих руках перетворюється на інструмент удосконалення кінцевого продукту.
Схожі теми